Oana - farmacist, pasionata si îndrăgostita iremediabil de aceasta profesie
11.05.2021 in Scrise de catre farmacistii MaxifarmaHei! Bine te-am gasit!
Eu sunt Oana farmacist, pasionata si îndrăgostita iremediabil de aceasta profesie.
Ce aș vrea să știi despre mine?
Mi-am ales profesia de farmacist pentru că îmi place mult ideea de a comunica zilnic cu oamenii și de a-i ajuta.
Nu mă vedeam stând 8 ore închisă într-un birou, îmi doream să cunosc oameni de toate felurile, să îi consiliez, să îi ajut și chiar să dezvolt prietenii frumoase cu unii dintre ei.
Începutul nu a fost deloc ușor, mai ales că veneam după 5 ani de presesiuni, sesiuni, lucrări practice și un examen greu de licență și speram că ‘’acum știu tot și urmează relaxarea’’.
Dar exact când credeam că am învățat tot ce aveam nevoie pentru a mă descurca fără probleme în farmacie, am început să lucrez efectiv ca farmacist și abia atunci am înțeles un aspect despre care nu vorbește aproape nimeni
- în farmacia de comunitate te confrunți cu atât de multe lucruri pe care nu le înveţi în timpul şcolii, încât chiar cred cu tărie că ar putea exista o materie separată pe acest subiect.
Și cele mai grele au fost primele zile și săptămâni, în care am fost pusă direct în fața pacienților, pentru a-i consilia și pentru a le face recomandări.
Pot spune că la început am fost puțin pierdută, copleșită de câte informații NU ȘTIAM și de cât de multe întrebări trebuia să pun colegilor, care abia aveau timp de treaba lor, nu mai zic de mine.
Dar pentru că pornisem la drumul ăsta cu un scop în minte, mi-am dat seama că trebuie să fac cumva să îmi depășesc toate acele frici și blocaje.
Așa că am început să fiu tot timpul atentă la cum vorbeau și la ce recomandau colegii mei, asistenți sau farmaciști.
Îmi notam totul, cuvânt cu cuvânt și în timp, am început să prind curaj, să leg lucrurile logic și să fac eu însămi multe scheme de recomandări și asocieri.
Iar toate aceste notiţe şi scheme au fost baza a ceea ce am folosit în tot acest timp și a ceea ce am predat mai departe, la rândul meu.
Și abia după câțiva ani am descoperit că în spatele relației noastre cu pacientul, de la intrarea în farmacie cu o problemă și până la ieșirea cu această problemă rezolvată, vorbim efectiv despre: psihologia recomandării și a vânzării, comunicare, abilitatea de a empatiza, capacitatea de a lua decizii și toate acestea pe lângă cunoștințele de specialitate.
Prieteni sau rude mi-au spus ce recomandări au primit în alte farmacii pentru anumite probleme și am fost de-a dreptul șocată!
Mi-am propus sa lucram zilnic la modul de abordare al pacientului si le explic mereu colegelor asistente/farmacisti ca diferentierea intre noi lantul Maxifarma si alte farmacii existente in piata o fac nu numai pretul dar felul in care recomandam, ne comportam si cunostintele acumultate si transmise pacientului.
Și ca să nu credeți că exagerez, vă dau numai câteva exemple:
• ‘’Puneți tot plicul de săruri de rehidratare (Prolyte) într-un pahar cu apă’’ - greșit! (corect - se administrează 1 linguriță la 250 ml lichid).
• ACC 200 mg PLICURI recomandat la copil de 1 an, cu explicația ‘’Este același lucru cu ACC Junior sirop’’ - deci nu s-a greșit doar doza, ci și forma de administrare.
• 'Hidrasec sunt săruri de rehidratare' -NU, nu sunt! Hidrasec este un medicament care tratează diareea acută și care trebuie administrat obligatoriu în asociere cu săruri de rehidratare.
• Erdomed capsule eliberat în loc de Ergomet fiole (și asta nu pentru că medicul a scris urât, ci pentru că nu i s-a pus ABSOLUT NICI O ÎNTREBARE pacientului)
• Confuzia gravă între PREbiotic și PRObiotic (‘’Vă recomand să asociați și un PREbiotic în timpul tratamentului cu antibiotic’’- greşit)
• VIMOVO (care conține un antiinflamator PLUS un antiacid cu rol de protecție a stomacului): ‘’Se administrează după masă, pentru că este un antiiflamator’’ -NU, se administrează cu cel puțin 30 de minute înainte de masă, pentru a nu i se reduce efectul.
Nu mai vorbesc de situațiile în care pacienții sunt pur și simplu întrebați ‘’Ce să vă dau?’’, ca și cum ei și omul din față (care are, totuși, o școală în domeniu) ar fi la fel de capabili să își formuleze un tratament.
Uităm că ar trebui să ne considerăm noi înşine, în primul rând, specialişti, profesionişti în domeniul sănătăţii.
Uităm că ne trăim o mare parte din viață în farmacii, unde oferim soluții și sfaturi pentru sute și mii de pacienți.
Uităm că în mâinile noastre nu stă numai ‘’a face bine’’ oamenilor, ci și ‘’ rau”
Cea mai mare satisfacție mi-au adus-o momentele în care pacienții se întorceau să îmi mulțumească pentru succesul schemei de tratament și nu numai (le spuneam și despre regim, postura în care trebuie să administreze medicamentele sau ce nu au voie să facă), de aceea in farmaciile Maxifarma tot persoanlul pe care il coirdonez stie exact cum sa abordeze pacientii si sa faca anamneza in asa fel incat acestia sa plece multumiti si cu o parte din problema rezolvata.
A fost un parcurs foarte greu și am avut de învățat câte ceva în fiecare zi, dar a meritat tot efortul depus!
Și am înțeles cât de important este să îți setezi un țel și să muncești, oricât de dificil ți se pare și oricâte piedici apar în calea ta, până când îți atingi scopul.
Trebuie să pui multă pasiune, multă muncă și să fii ambițios, cam aceasta a fost rețeta succesului la mine.